En bil som har en rullstolsramp monterad i aktern.
Genomsnittskostnaden för en anpassad bil har ökat sedan lagändringen 2017. (Foto: sibfox/Adobe stock)

Höjda tilläggsbidrag och ändrade regler som kan ge fler rätt till bilanpassning. Det beslutade riksdagen om på onsdagen.

Sedan det statliga bilstödet gjordes om 2017 har det blivit svårare att få en bil anpassad samtidigt som bilköpare med funktionsnedsättning har blivit hänvisade till större och högre fordon som inte alltid fått plats i ett garage. Något som också drivit upp kostnaden för bilköpet. 

Efter mycket kritik lämnade regeringen i våras ett förslag till riksdagen som syftar till att fler ska få rätt till bilanpassning. Idag sa riksdagen ja till regeringens förslag. 

De ändrade reglerna innebär bland annat att bilstöd inte ges till bilar som är högre än 2050 mm. Syftet med detta är att bilköpare inte ska bli tvingade att köpa en stor och otymplig bil. 

Nivån på på tilläggsbidrag A, som ges till den som behöver eftermonterade anpassningar, höjs från 30 000 kronor till 50 000 kronor. 

Nivån på på tilläggsbidrag B, som ges till personer som behöver kunna använda rullstolen inne i bilen eller ta med en motordriven rullstol eller ett annat liknande hjälpmedel, höjs från 40 000 kronor till 60 000 kronor. 

De nya reglerna öppnar också för att anpassningsbidrag kan beviljas även för anpassningar som gäller standardutrustning eller vanligt förekommande tilläggsutrustning.

Dessutom behöver inte den som ansöker om anpassningsbidrag för en bil som är äldre än fyra år eller som har gått mer än 6 000 mil ange särskilda skäl om en tidigare ansökan redan beviljats.

Lagändringen träder i kraft den 1 oktober.

Text:

Kommentarer är avstängda.